SCHRIJF IN VOOR MIJN NIEUWSBRIEF

krijg meteen 5 GRATIS tips voor een platte buik en meer energie!
Email address
Secure and Spam free...
Pijnvrij Bewegen Met Artrose

Pijnvrij Bewegen Met Artrose

Artrose, of ook wel slijtage van het kraakbeen in de gewrichten genoemd, komt vooral voor bij oudere personen.

De belastbaarheid van het kraakbeen wordt tijdens de groeifase definitief vastgelegd. Tot aan het eind van de pubertijd is de samenstelling van het kraakbeen in staat om zich aan te passen. In welke mate het kraakbeen zich aanpast is afhankelijk van de belasting die aan het weefsel gegeven wordt.

Het is dus van essentieel belang om tijdens de groeifase voldoende te bewegen (minimaal 3 uur per dag) zodat er een belastbaar kraakbeen ontstaat. Echter, in de huidige maatschappij wordt deze norm meestal niet gehaald waardoor we in de toekomst kunnen verwachten dat steeds meer mensen met kraakbeen problemen te maken gaan krijgen.

Door bewegingsarmoede zullen de groeischijven zich eerder sluiten en zal het kraakbeen minder lang doorbloed blijven waardoor de definitieve belastbaarheid van het kraakbeen negatief beïnvloed wordt. Laat je kinderen dus voldoende bewegen!

Na de groeifase kan alleen maar een deeltje van het kraakbeen (matrix) zich nog aanpassen zodat afvalstoffen uit het kraakbeen verwijderd kunnen worden. Deze aanpassing van de matrix is ook weer afhankelijk van voldoende beweging.

We kunnen dan ook concluderen dat te weinig beweging zorgt voor kraakbeen problemen, vooral als we ouder worden. De grootste oorzaak van slijtage is dus te weinig bewegen.

Bij kraakbeen slijtage (artrose) moet er op de juiste manier bewogen worden. Niet elke sport en beweging is goed bij artrose. Laat je daarom best begeleiden door een trainer die ervaring heeft met dergelijke aandoeningen, en die voor jou een programma op maat kan maken met oefeningen die veilig en efficiënt zijn zodat je het probleem niet erger maakt, maar juist verdere slijtage kan voorkomen zodat je terug pijnvrij kan gaan bewegen.

 

Het doel bij artrose:
  • Een gezonde levensstijl
  • Optimale beweeglijkheid van de gewrichten
  • Het versterken van de juiste spieren
De oplossing:
Sluit Menu

SCHRIJF IN VOOR MIJN NIEUWSBRIEF

krijg meteen 5 GRATIS tips voor een platte buik en meer energie!
Email address
Secure and Spam free...