SCHRIJF IN VOOR MIJN NIEUWSBRIEF

krijg meteen 5 GRATIS tips voor een platte buik en meer energie!
Email address
Secure and Spam free...
Minder Is Meer

Minder Is Meer

Hoe lang moet een goede training duren en hoeveel keer per week is nodig om goede resultaten te boeken? Veel mensen gaan ervan uit dat meer altijd beter is, m.a.w. dat hoe langer je training duurt hoe meer resultaat je kan verwachten, en meer trainingssessies je per  week afwerkt hoe beter. Maar klopt dat ook helemaal?

Duur van de training

90 minuten trainen is niet automatisch beter dan 40 of 60 minuten trainen. Het tegendeel is waar. Als je een fitnesscentrum binnenstapt zie je sommige fanatiekelingen 2 uur aan een stuk trainen (al dan niet met lange pauzes tussenin).

Wat als ik je nu eens vertel dat je het resultaat van een 2 uur durende training ook kan verkrijgen in een sessie van 60 minuten of minder, waarom zou je dan nog een uur langer doordoen, als je die tijd nuttig kan besteden aan andere dingen zoals werk, gezin, huishouden, enz…

Intensiteit

Een goede trainingssessie is kort en krachtig, en moet geen overbodige oefeningen bevatten die jou toch geen extra resultaat geven. De intensiteit van de training is belangrijker dan de duur. Met de juiste intensiteit trainen zorgt ervoor dat je meer resultaat hebt in minder tijd. Een ander nadeel van een training die langer duurt dan 60 minuten, is dat die jouw hormoonhuishouding negatief beïnvloed. Je cortisolniveau (stresshormoon) begint vanaf dat moment alleen maar te stijgen  en testosteron te dalen. En dat is net wat je niet wil hebben, want hierdoor wordt je herstel belemmert en de spiermassa begint af te breken, wat ervoor zorgt dat je niet de gewenste resultaten bekomt. Dat is meteen ook de reden waarom duursport niet ideaal is om af te slanken, aangezien de inspanning hier altijd veel langer duurt en dat soort training geeft op zich ook niet de juiste prikkel om goede afslankresultaten te bekomen en spiermassa op te  bouwen. Doe in de plaats een korte, maar voldoende intensieve krachttraining die de juiste trainingsprikkel geeft.

Denk dus niet meteen dat je te weinig doet als je maar 40 tot 60 min traint. Het is wat je binnen die tijd doet wat ervoor zorgt dat training efficiënt is of niet. Maar dan moet je trainingsschema zodanig samengesteld zijn dat je de juiste oefeningen kiest en dat alle belangrijke spiergroepen intensief aangepakt worden binnen dit tijdsbestek. Als je op de juiste manier traint, hoeft je training dus echt niet lang te duren.

Trainingsfrequentie

Hoeveel keer per week moet je trainen om goede resultaten te boeken?  2 tot 3x per week is voor de meeste mensen voldoende om resultaat te hebben. Meer is niet per definitie beter, want je spieren hebben 48u tot 72u hersteltijd nodig. Als je meerdere dagen na elkaar gaat trainen ga je het herstelproces tegen waardoor er geen progressie kan plaatsvinden. Meer is ook in dit geval dus niet altijd beter. Indien er in bepaalde gevallen toch meer moet getraind worden per week kan dit mits het anders indelen van je trainingsschema. Bespreek met je trainer of dit zinvol kan zijn voor jou of niet. Een trainingsprogramma moet altijd opgesteld worden in functie van het individu en de doelstelling.

 

 

Voor meer informatie over dit onderwerp of een trainingsschema op maat kan je mailen naar lorenzdg01@gmail.com.

Sluit Menu

SCHRIJF IN VOOR MIJN NIEUWSBRIEF

krijg meteen 5 GRATIS tips voor een platte buik en meer energie!
Email address
Secure and Spam free...