SCHRIJF IN VOOR MIJN NIEUWSBRIEF

krijg meteen 5 GRATIS tips voor een platte buik en meer energie!
Email address
Secure and Spam free...
De 3 Meest Gemaakte Fouten Bij Rugklachten En Spierpijn

De 3 Meest Gemaakte Fouten Bij Rugklachten En Spierpijn

Wat moet je doen  bij rugklachten of spierpijn? Meteen stoppen met je trainingsprogramma of die specifieke beweging vermijden? Is het wel verstandig om zonder eerst naar de oorzaak te kijken meteen ontstekingsremmers of pijnstillers te gaan nemen? In dit artikel bespreken we de 3 meest gemaakte fouten bij rugklachten en spierpijn, en daarnaast de belangrijkste factoren die nodig zijn om van je klachten af te kunnen komen.

1. Stoppen met je trainingsprogramma en het vermijden van specifieke bewegingen

Beperkingen in de fysieke mogelijkheden zoals rug- en spierpijn worden vaak gezien als een reden om bepaalde activiteiten of oefeningen niet meer uit te voeren in de hoop dat de klachten vanzelf zullen weggaan. De pijn kan tijdelijk afnemen, maar de oorzaak blijft bestaan. Bij het hervatten van de specifieke bewegingen zullen de klachten meestal weer naar boven komen. Dit is dus geen goede oplossing. Daarentegen is het veel beter om de oorzaak van het probleem op de juiste manier aan te pakken en zo de beperking op te heffen.

Voor een optimaal herstel hebben we 2 dingen nodig:
– Zuurstof
– Voeding (punt 3)

Door actief bewegen verhogen we de weefseldoorbloeding met als direct gevolg een toename van het zuurstof aanbod in het weefsel. Daarom is bewegen dus essentieel voor een optimaal herstel. Daaronder verstaan we algemeen bewegen zoals dagdagelijkse activiteiten, wandelen, fietsen (indien mogelijk) maar ook het doen van specifieke bewegingen en oefeningen voor de probleemzone ter bevordering van het herstel.

Het herstel na een blessure gaat gepaard met signalen die door het lichaam gegenereerd worden, zoals o.a. een beperkte bewegingsuitslag of pijn. Deze lichaamseigen signalen moeten we tijdens de revalidatie respecteren en accepteren. Omdat de belastbaardheid van het bindweefsel verminderd is dienen we dan ook altijd te trainen binnen de grenzen van de specifieke belastbaarheid en op geleide van de lichaamseigen signalen.

Omdat het bindweefsel in staat is zich functioneel aan te passen, streven we ernaar om op een correcte en veilige manier juist die beweging of richting te trainen waar de beperking wordt ervaren.

“Functie bepaalt het orgaan!”

Uiteindelijk zal de bewegingsuitslag verder toenemen, de pijn verder afnemen en de belasting omhoog gebracht moeten worden volgens het Mylogenics Rehab systeem.

Door middel van een try-out training krijgen we snel een duidelijk beeld van wat wel en wat niet mogelijk is. Wat veroorzaakt pijn, bij welke oefening blijft de pijn gelijk en bij welke oefening neemt de pijn af. Op die manier kan er een aangepaste (revalidatie) training opgesteld worden om geleidelijk aan op een veilige en efficiënte manier terug naar je oorspronkelijke training terug te keren.

2. Te snel grijpen naar medicatie

Ontstekingsremmers, antibiotica en corticosteroïden werken op de symptomen en niet op de oorzaak van het probleem en hebben een negatief effect op het herstel. Pijn heeft een functie binnen het genezingsproces, het vertelt je lichaam wat je wel kan doen, en wat niet. Luisteren naar je lichaam is dus van groot belang. Onderschat ook het zelfherstellend vermogen van je eigen lichaam niet.

3. Niet kiezen voor de juiste voedingsstoffen om het herstel te bevorderen

Om eventuele ontsteking te ondersteunen en het herstel te bevorderen kunnen we overwegen om essentiële vetzuren (omega 3) en vitamine C te supplementeren. Deze kunnen het genezingsproces positief beïnvloeden. Daarnaast is het best om voeding die ontstekingen bevordert en het herstel van het lichaam tegengaat te vermijden, zoals geraffineerde suikers, bepaalde graanproducten, omega 6 vetzuren en transvetzuren.

 

Ben je op zoek naar een veilige en efficiënte manier om van je klachten af te komen? Dan is de Mylogenics methode de oplossing voor jou!

Sluit Menu

SCHRIJF IN VOOR MIJN NIEUWSBRIEF

krijg meteen 5 GRATIS tips voor een platte buik en meer energie!
Email address
Secure and Spam free...