SCHRIJF IN VOOR MIJN NIEUWSBRIEF

krijg meteen 5 GRATIS tips voor een platte buik en meer energie!
Email address
Secure and Spam free...
Achtergrond Personal Hormonal Profile™ Voeding

Achtergrond Personal Hormonal Profile™ Voeding

De voeding van het ‘Personal Hormonal Profile™’ programma is er als eerste op gericht om de hormoonhuishouding te balanceren en te optimaliseren. Als tweede zorgt deze voedingswijze ervoor dat de spijsvertering optimaal kan verlopen.

Spijsvertering is een complex proces maar door enkele simpele aanpassingen is het mogelijk dit proces te optimaliseren. Mensen die deze methoden niet toepassen zullen regelmatig problemen blijven behouden met de spijsvertering ondanks een ‘gezond’ eetpatroon. Zoals we later zullen zien is het niet niet alleen belangrijk wat je eet, maar ook wat je opneemt.

Winderigheid, brandend maagzuur, opgeblazen gevoel, boeren, overgewicht en allergieën zijn allemaal symptomen van een slechte spijsvertering. Dit komt veelal door een verkeerde combinatie van voedingsstoffen.

Een slechte vertering is net als een bord eten een aantal dagen op tafel laten staan. Dit gebeurt helaas ook regelmatig in ons lichaam. Het lichaam gebruikt namelijk diverse enzymen voor de afbraak van verschillende voedingsstoffen. De enzymen die nodig zijn voor de afbraak van koolhydraten zijn anders dan degene die nodig zijn voor de afbraak van eiwitten en vetten.

Voor koolhydraten zijn er bijvoorbeeld alpha amylase en sucrase. Eiwitten worden onder andere afgebroken door pepsin, trypsin, chymotripsin en zeer belangrijk, ‘hydrochloric acid’.

Het lichaam is echter niet goed in staat om gelijktijdig meerdere enzymen in te zetten. Hierdoor kan het zijn dat voedsel gaat ‘rotten’ wat zorgt voor een opgeblazen gevoel, boeren, winderigheid, diaree etc. Dit is dus een van de redenen dat we met de Personal Hormonal Profile™ voeding sommige voedingsstoffen niet met elkaar combineren.

Zetmeel en groenten

De vertering van koolhydraten (zetmeel) start in de mond door middel van ptyalin in het speeksel. Koolhydraten en groenten zijn een perfecte combinatie maar niet met eiwitten. Dit komt omdat op het moment dat de vertering van eiwitten in de maag op gang komt er ‘hydrochloric acid’ vrijkomt. Hierdoor ontstaat er een pH van minder dan 3,5.

Het probleem is dat koolhydraten niet goed verteerd kunnen worden in een zure omgeving. Koolhydraten neutraliseren zelfs de werking van ‘hydrochloric acid’ zodat de opname van eiwitten niet kan plaatsvinden. Dit resulteert in een rottingsproces waardoor de mix van koolhydraten en eiwitten niet optimaal kunnen worden opgenomen.

Eiwit

Eiwitten combineren het beste met groenten. Zoals eerder gezegd hebben eiwitten een zure omgeving nodig voor een optimale vertering. Er gebeurt echter iets merkwaardigs als eiwitten met citrus gecombineerd word. Je zou verwachten dat het toevoegen van zure producten een bijdrage leveren aan de opnamen.

Echter worden citrus ‘zuren’ in het lichaam meer basisch waardoor de vorming van ‘hydrochloric acid’ geremd word. Als we bijvoorbeeld ‘vinegar’ op een salade met kip erin doen, zullen de zuren basisch worden en dus de vorming van ‘hydrochloric acid’ remmen. Kaas en noten zijn echter de uitzondering op deze regel.en kunnen zonder problemen met ‘citrus’ gecombineerd worden. Dit komt het hoge vetgehalte van kaas en noten de zuurvorming uitstellen waardoor eerst het citrus product kan worden opgenomen.

Fruit

Een combinatie van zetmeel producten zoals brood met zoete vruchten zoals rozijnen, bananen etc. zullen een rottingsproces op gang brengen. Dit komt omdat de mond geen ptyalin afscheid in de aanwezigheid van suikers (fruit). Zetmeel heeft zoals eerder vermeld ptyalin nodig om het verteringsproces op gang te brengen. Hierdoor zal er een slechte vertering in de maag plaatsvinden waardoor er wederom een rottingsproces opgang komt.

Vetten

Vet verminderd de vorming van verteringsenzymen tot wel 50%. Vet legt tevens een laagje om de deeltjes voeding waardoor de opname niet optimaal is. We hebben wel gezonde vetten nodig dus we kunnen ze niet zomaar weglaten. Er is echter een oplossing in de vorm van (rauwe) groente. Die neutraliseren deze effecten van vetten. Het is dus van cruciaal belang om vetten met groente combineren.

 

Wil je graag een voedingsprogramma op maat die rekening houd met de juiste voedselcombinaties? Daar kan ik jou als ‘Personal Hormonal Profiler’ bij helpen! Contacteer mij via lorenzdg01@gmail.com 

 

 

 

 

Bron: Overload Worldwide

Sluit Menu

SCHRIJF IN VOOR MIJN NIEUWSBRIEF

krijg meteen 5 GRATIS tips voor een platte buik en meer energie!
Email address
Secure and Spam free...