SCHRIJF IN VOOR MIJN NIEUWSBRIEF

krijg meteen 5 GRATIS tips voor een platte buik en meer energie!
Email address
Secure and Spam free...
5 Veronderstellingen Die Je Gezondheid In De Weg Staan

5 Veronderstellingen Die Je Gezondheid In De Weg Staan

1. “Als je slank bent heb je geen fitness training nodig en hoef je niet op je voeding te letten”.

Dat is een groot misverstand. Het is niet omdat iemand er slank uitziet dat die persoon ook gezond en fit is. Aan de buitenkant zie je niet altijd wat er van binnen in het lichaam gaande is. Zo kan het zijn dat iemand op het eerste zicht weinig lichaamsvet heeft, maar toch een te hoog visceraal vetgehalte heeft. Visceraal vet is het buikvet dat rond de organen zit. Teveel visceraal vet is gevaarlijk omdat het de kans vergroot op hart- en vaatziekten, diabetes, hoge bloeddruk, diabetes,… Daarnaast zorgt visceraal vet ook voor veranderingen in de hormoonhuishouding, die ook een negatieve invloed hebben op de gezondheid. Ook je fitheid, conditie en vitaliteit kunnen op een laag pitje staan als je slank bent maar voor de rest toch niet gezond eet of niet gaat trainen. Het goede nieuws is dat visceraal vet kan afnemen door de juiste training en gezonde voeding en dat je ook fitter wordt. Iedereen kan dus baat hebben bij een gezonde levensstijl.

2. “Voedingssupplementen heb ik niet nodig want ik eet al gevarieerd en gezond”.

De vraag is: Wat is gezond? Als je aan 5 mensen vraagt of ze gezond en evenwichtig eten dan zeggen ze waarschijnlijk allemaal ja, maar dan zie je dat ze toch allemaal anders eten. Dan weet je al dat er mensen tussenzitten die van bepaalde dingen te weinig of teveel eten. Stel dat je voeding toch echt goed zit, dan nog is het bijna onmogelijk om voldoende belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen, op te nemen, en geen tekorten te hebben, want tegenwoordig bevat onze voeding minder voedingsstoffen dan vroeger. Deze tekorten kan je dan aanvullen met bepaalde voedingssupplementen. Ga aan de andere kant ook niet zomaar lukraak van alles gaan nemen. Enkele belangrijke basis supplementen kunnen al voldoende zijn op je lichaam optimaal te laten functioneren en zo je afslank en- of gezondheidsdoel te kunnen bereiken. Hou wel steeds rekening met je opname. Want een slechte opname via de maag en darmen zorgt ervoor dat die voedingssupplementen hun werk niet kunnen doen. Ga daarom best bij iemand langs die daar kennis van heeft en jou daarbij kan helpen.

3. “Als je wil afslanken moet je vooral minder eten”.

De meeste mensen die willen afslanken eten niet teveel, maar vooral niet op de juiste manier. Wat je eet is dus belangrijker, en dat heeft te maken met de samenstelling van bepaalde voeding. Zo bevat een handje noten meer calorieën dan een klein koekje, maar de noten hebben een veel gezondere samenstelling dan het koekje. Ondanks dat je dan meer calorieën eet zijn de noten toch een gezondere keuze en helpen ze je bovendien ook afslanken door de gezonde vetten die ze bevatten. Als je de juiste voeding eet, hoef je echt geen calorieën te tellen of porties af te wegen. Dan kan je gewoon altijd voldoende eten tot je verzadigd bent en alsnog goed afvallen. Leg de nadruk op gezonde, verse en onbewerkte voeding.

4. “Als vrouw wil ik geen krachttraining doen want daar word je te gespierd van”.

Veel vrouwen zijn nog steeds bang dat ze te gespierd zullen worden van krachttraining. Uiteraard ga je sterker worden en kan je wat extra spiermassa hebben, maar het is belangrijk om te weten dat dit voor vrouwen véél moeilijker is dan voor mannen, en dat dit niet zomaar gebeurd. Dit komt omdat de hormoonhuishouding bij vrouwen anders is dan bij mannen. Vrouwen hebben namelijk veel minder mannelijke hormonen zoals testosteron in hun lichaam. Dit beperkt de hoeveelheid spiermassa die opgebouwd kan worden. Een vrouw kan met krachttraining dus zeker een toename krijgen van spiermassa, maar dit zal veel minder zijn dan bij een man, en het zal ook meer moeite kosten. Anderzijds heeft een intensieve krachttraining ook een aantal belangrijke voordelen bij vrouwen zoals:

– Het voorkomen van botontkalking (osteoporose) doordat het je botten sterk houd
– Het verhoogt je metabolisme
– Het helpt je slanker worden
– Minder risico op diabetes
– Sterkere spieren
– Minder rug- en gewrichtsklachten
– Het houd je hormonen in balans

5. “Ik heb al genoeg beweging op mijn werk en ga daarnaast ook regelmatig fietsen, wandelen of lopen, daarom heb ik geen fitness training nodig”.

Dit is een vaak voorkomende en foute veronderstelling. Bewegen is inderdaad heel belangrijk en moeten we zoveel mogelijk proberen doen, liefst dagelijks. En met bewegen bedoelen we een activiteit met lichte tot matige intensiteit zoals wandelen, fietsen, zwemmen, lopen,… Maar als je enkele kilo’s teveel weegt of last hebt van je rug, dan is bewegen alleen niet voldoende en is er wel meer nodig. Dan is het heel belangrijk om ook twee keer per week een activiteit te doen met een hoge intensiteit zoals krachttraining. De krachttraining prikkelt je spieren op een andere manier dan de andere bewegingsvormen zoals wandelen en fietsen, waardoor die dus geen vervanging zijn voor de krachttraining. Het is zelfs zo dat je spiermassa verminderd naarmate je ouder wordt en daarom is krachttraining op latere leeftijd nog belangrijker. Doe als aanvulling op het dagelijks bewegen 2 tot 3x per week een krachttraining waarbij alle grote spiergroepen aan bod komen. En dit hoeft zeker niet zo lang te duren, een krachttraining van 30 tot 40 minuten kan al voldoende zijn. Hierdoor ga je je vetverbranding stimuleren, je spiermassa laten toenemen en spieren versterken. Daarmee heb je dus een veel completer trainingsprogramma die jou fitter, slanker en sterker maakt met minder lichamelijke klachten!

Sluit Menu

SCHRIJF IN VOOR MIJN NIEUWSBRIEF

krijg meteen 5 GRATIS tips voor een platte buik en meer energie!
Email address
Secure and Spam free...